Energialähteet ja polttoaineet (Vetyteknologia, polttokennot)
Vety vetää
Vetyyn liittyvät tutkimuspanostukset vetyyn liittyvät tutkimuspanostukset eu:ssa ovat miljardiluokkaa – mutta millaisesta pelikortista nyt puhutaan?
Vety on noussut vähähiilisen yhteiskunnan esitaistelijaksi todella voimakkaasti. Vedyn avulla uusiutuvaa energiaa voidaan hyödyntää tehokkaammin ja energian pidempiaikainen varastointi tulee mahdolliseksi. Lisäksi vety on tärkeä synteettisten polttoaineiden ja kemikaalien raaka-aine.
Vetytalous tekee tuloaan. Euroopan komissio julkaisi
oman vetystrategiansa heinäkuussa 2020 ja esimerkiksi Saksa
ja Ranska aikovat investoida vetytalouden kehittämiseen miljardeja
euroja 2020-luvulla.
Vedyllä on siis nostetta – eikä ihme. Vetyä voidaan käyttää
sekä polttoaineena että energian kuljettajana ja varastoijana,
ja sillä on monia käyttösovelluksia teollisuuden, liikenteen
ja rakentamisen toimialoilla. Ja ennen kaikkea: vety ei
tuota hiilidioksidipäästöjä sitä käytettäessä.
Tällä hetkellä esimerkiksi EU:ssa käytetyn vedyn määrä on
rajallinen, ja sitä tuotetaan pääosin fossiilisista polttoaineista.
EU:n vetystrategian tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä
vedyn tuotannossa – minkä mahdollistaa kehittynyt
teknologia ja kannattavampi uusiutuva energia – sekä levittää
vedyn käyttöä aloille, jossa se voi korvata fossiilisia polttoaineita.
EU:n tutkimuksen ja innovaation puiteohjelmat ovat tukeneet
puhtaan vedyn tutkimusta jo monta vuotta: vedyn
T&I -ohjelmat ovatkin saaneet jo lähes miljardipotin
(985M€ EU) rahoitusta yli 250 projektiin. Projektit ovat olleet
avainasemassa, kun kehitetään vetyautoja, harjoitteluvälineitä
tehokkaaseen ja turvalliseen vedyn käsittelyyn sekä matalakustanteisia
elektrolyysilaitteita.
Missä viipyy kansallinen vetystrategia?
Suomessa vety linkittyy osaksi kansallista energia- ja ilmastostrategiaa.
Suomessa ei ole erillistä vetystrategiaa, vaan vety
nähdään osana kokonaisuutta.
Useat Suomen teollisuussektorit ovat työstäneet omia vetytiekarttojaan
– ja esimerkiksi Business Finland tilasi kansallisen
vetytiekartan kokoamisen VTT:ltä. Vetytiekartassa on analysoitu
Suomen potentiaali koko arvoketjussa mukaan lukien energian tuotanto ja siirto, teollisuuskäyttö, varastointi sekä
kuljetussektori.
Marraskuussa 2020 julkaistussa vetytiekartassa tunnistettiin
sinivalkoisiksi mahdollisuuksiksi erityisesti synteettisten
poltto aineiden tuotanto, vedyn kustannustehokas ja vähähiilinen
tuotanto, vähähiilisen teräksen tuotanto sekä teollisuutemme
logistiikkakustannusten alentaminen. Lisäksi erilaiset
poikki teolliset kokonaisvaltaiset energian kiertotalousratkaisut
nähtiin vahvoiksi alueiksi.
Suomen vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää senkin tähden,
että kykenemme ajamaan kansallisesti tärkeitä etuja EU:n
päätöksenteossa. Samoin globaalien kumppanuuksien synnyttämisen
perusedellytys on omien vahvuuksiemme ja tavoitteidemme
määrittäminen.
Jättihiilivähennys luvassa?
SSAB on kehittänyt vetypelkistykseen pohjautuvan
ratkaisun, jolla terästuotanto voidaan muuttaa
päästöttömäksi. Ratkaisu otetaan käyttöön Raahen
tehtaassa vuonna 2029.
Raahen terästehtaan ilmastopäästöt ovat yli
seitsemän prosenttia Suomen kaikista hiilipäästöistä.
Mikäli hiilestä luovutaan ja energia tuotetaan sähköllä,
SSAB:stä tulee Suomen suurin sähkönkäyttäjä – ja
maamme CO2-päästöt tipahtavat seitsemän prosenttia
yhdellä iskulla.
SSAB on jo rakentanut Ruotsin Luulajaan hiilivapaan
teräksen pilottitehtaan, joka käynnistyi elokuussa 2020.
SSAB aikoo luopua kivihiilestä ja koksista kokonaan
vuoteen 2040 mennessä, jolloin kaikki tuotettu teräs olisi
hiilivapaata.
Samassa vetyrintamassa
Joulukuussa 2020 Suomi ilmoitti osallistuvansa uuteen vetytalouden
EU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on vauhdittaa teollisuuden
siirtymää puhtaan vedyn tuotantoon ja käyttöön sekä
vedyn uusien käyttökohteiden kehittämistä
Suomi allekirjoitti aiheesta julistuksen yhdessä 21 muun
EU-valtion ja Norjan kanssa 17.12.2020. Käytännössä hanke
tarkoittaa, että suomalaisilla yrityksillä on entistä suuremmat
mahdollisuudet osallistua vetytalouden luomiseen Euroopassa.
Suomessa vety
linkittyy osaksi
kansallista energia- ja
ilmastostrategiaa.
Julistuksella kannatetaan ns. IPCEI-hankkeen (Important
Project of Common European interest eli Euroopan yhteistä
etua koskeva tärkeä hanke) perustamista vetytalouden ympärille
ja määritellään hankkeen puitteet. Hanke on osa Euroopan
komission vetystrategian toimeenpanoa. IPCEI-hankkeita
koskee erillinen, kevyempi valtiontukisäännöstö, jonka
mukaan valtio voi tukea yrityksiä normaalia joustavammin.
Kaasuverkkovisio hahmottuu
Vetyinfra alkoi hahmottua toden teolla huhtikuussa 2021,
kun 12 Euroopan maan kaasuverkko-operaattorit julkistivat
visionsa vedyn integroimiseksi energiajärjestelmään. Näiden
maiden alueelle halutaan rakentaa seuraavan parin vuosikymmenen
aikana yhteensä 37 000 kilometriä putkistoa, jolla voidaan
siirtää vetyä sinne, missä sitä voidaan parhaiten hyödyntää.
Suomen osalta Gasgridin rakentama putkisto yhdistäisi
etelän suurimmat kaupungit, Pohjanmaan tuulivoiman tuotantoalueet
ja alueen raskaan teollisuuden Ruotsin kautta Keski-
Eurooppaan vuoteen 2035 mennessä. Toteutuessaan visio helpottaisi merkittävästi hallitusohjelmassa asetettua tavoitetta
olla hiilineutraali viidentoista vuoden sisällä.
Vety saattaa hyvinkin olla uuden energiajärjestelmän
puuttuva palanen, toteaa Energiateollisuus ry:n sähkömarkkinoista
vastaava johtaja Pekka Salomaa.
Vedyn tuottaminen vaatii paljon sähköä, ja sitä tuotettaessa
syntyy lämpöä. Vetyä kannattaa siis tuottaa puhtaalla
sähköllä, ja tuotanto kannattaa sijoittaa sinne, missä sivutuotteena
syntyvää lämpöä voidaan hyödyntää kaukolämpöverkossa,
arvioi Salomaa.
Vetyyn tarvittavat investoinnit ovat valtavia, joidenkin
arvioiden mukaan jopa 400 miljardia euroa, josta iso osa
tulee EU:n koronaelvytyspaketista.
Hahmoteltujen vetyputkien vetäminen vaatii 43–81 miljardia,
eli melko vähäisen osan koko potista, Salomaa toteaa.
Vetytalouden ABC
Pyrkimys hiilineutraalisuuteen mullistaa
tulevaisuudessa energiantuotannon, teolliset prosessit,
asumisen ja liikenteen. Sähkön käyttö moninkertaistuu
ja sähköä tuotetaan suuria määriä alueilla, joissa on
luontaiset edellytykset mittavalle uusiutuvan energian
tuotannolle.
Sähköä voidaan konvertoida vedyksi niin
sanotuilla elektrolyysereillä. Vedyn käytöllä voidaan
vähentää hiilidioksidipäästöjä energiateollisuudessa,
metalliteollisuudessa, kemianteollisuudessa,
metsäteollisuudessa sekä liikenteessä. Vety tullaan
tuottamaan päästöttömästi ja vetyä voidaan käyttää
isojen energiamäärien siirrossa ja varastoinnissa. Vety
on myös raaka-aine. Vedyn avulla voidaan valmistaa
päästöneutraaleja liikennepolttoaineita vaikkapa
lentoliikenteen tarpeisiin.
Suomi tarvitsee tulevaisuudessa vetyosaamista
oman teollisuuden hiilidioksidipäästöjen hallintaan.
Teollisuudenaloista erityisesti kemianteollisuus ja
sementtiteollisuus tarvitsevat vetyä prosessien päästöjen
vähentämisessä. Vetyä tarvitaan sekä fossiilisten että
biopolttoaineiden tekemiseen.
Lähde: Valtioneuvosto
Löytyykö selkärankaa?
European hydrogen backbone -nimellä kulkeva hanke palvelee
EU:n omia vähähiilisyystavoitteita. Keski-Euroopan riippuvuus
kaasusta on suurempi kuin Suomessa, joten vetytalouteen
pitää myös panostaa enemmän. Suomessa vedyn rooli saattaa
silti muodostua suureksi, koska sähköntuotanto on lähes päästötöntä jo nyt, ja vety tarjoaa mahdollisuuden varastoida
sähköä silloin, kun sitä tuotetaan erityisen paljon.
Energiateollisuus ry:n johtava asiantuntija Kimmo Siira
huomauttaa, että vetyputkisto tarjoaa mahdollisuuden siirtää
energiaa paikasta toiseen kustannustehokkaasti.
Vetyputkien vetäminen on halvempaa kuin sähköverkkojen
rakentaminen, joten energiaa myös kannattaa siirtää
vetynä, kunhan putket vain saadaan vedettyä. Olemassa olevat
maakaasuputket eivät tähän kelpaa ilman muutostöitä,
koska vetymolekyyli on niin paljon pienempi kuin maakaasumolekyyli
että se ei kerta kaikkiaan pysy samoissa putkissa,
toteaa Siira.
Vety välittää
Vetyä voidaan valmistaa vedestä sähkön avulla, tai maakaasusta
erottelemalla hiili ja vety toisistaan ja ottamalla hiili talteen.
Kumpikin tapa kuluttaa runsaasti energiaa. Vetyä tuottamalla
ei voida tuottaa uutta energiaa, vaan sen valmistaminen
merkitsee olemassa olevan energian varastoimista uudessa
muodossa.
Vety tarjoaa paljon mahdollisuuksia ennen kaikkea teollisuuden,
mutta ajan mittaan myös liikenteen ja lämmityksen
energialähteenä, pohtii Pekka Salomaa.
Ilmastonmuutos ratkaistaan eri sektorien yhteistyöllä,
ja vety on mahdollinen välittäjäaine juuri tähän, Salomaa
lisää.
Teksti: Sami J. Anteroinen