Energialähteet ja polttoaineet (Aurinkoenergia)
Fiksumpaa aurinkoa, kiitos!
Lappeenrantalainen GreenEnergy Finland tekee energiavallankumousta tositarkoituksella
AURINKOENERGIA SINÄNSÄ ei enää ole mikään juttu, toteaa GreenEnergy Finland Oy:n perustaja ja pääosakas Miko Huomo. Kovenevassa kilpailutilanteessa tarvitaan nimittäin älykästä aurinkoenergiaa:
"Kilpailukyky on softapalveluissa, ei bulkissa. Seuraavan kymmenen vuoden aikana markkina tulee saturoitumaan ja eroja tullaan näkemään eri toimijoiden välillä", Huomo toteaa.
Vuonna 2010 perustettu lappeenrantalainen GreenEnergy Finland on alusta asti lähtenyt rakentamaan konseptia, jossa katolle viedyt aurinkopaneelit ovat vasta lähtökohta. Yrityksen ratkaisu on GEF Vision, joka hanskaa aurinkopaneelijärjestelmien valvonnan ja hallinnan mahdollisimman fiksusti. GEF Vision sisältyy kaikkiin järjestelmätoimituksiin ja mahdollistaa akustojärjestelmän integroimisen invertterin yhteyteen, myös jälkiasenteisesti, kertoo Huomo.
"Asiakkaalle järjestelmä näkyy invertterin yhteyteen asennettavana pienenä tietokoneena, jonka kautta voimalan tuotanto- ja mahdolliset vikatiedot kerätään GreenEnergy Finlandin ylläpitämään pilvipalveluun", Huomo kuvailee. Jatkossa tämä tietokone toimii GEF Vision -ratkaisun pohjana, jota laajennetaan lisämoduuleilla tarpeen mukaan.
Poweria pilvestä
Kuvio toimii siten, että pilvipalvelun kautta asiakas pääsee seuraamaan aurinkovoimalansa tuotantoa reaaliaikaisesti olinpaikastaan ja käytettävissä olevasta laitteesta riippumatta. Jos tuotannossa havaitaan poikkeamia tai vikatilanteita, hälytykset lähtevät automaattisesti sekä GreenEnergy Finlandin valvomoon että asennuksen tehneelle yritykselle.
"Vikatilanne analysoidaan ja korjataan mahdollisuuksien mukaan etäyhteydellä. Jos tarvetta on, sovitaan huoltokäynnistä asiakkaan kanssa tai asiakasta ohjeistetaan vian nollaamiseen itsenäisesti", Huomo toteaa.
Pilvipalveluun pohjaaminen mahdollistaa myös paljon muuta. Esimerkiksi kun tuotantotiedot useilta voimaloilta kerätään keskitetysti, voidaan niitä myös analysoida erittäin tehokkaasti. Tämä taas mahdollistaa uusien, älykkäiden ominaisuuksien kehittämisen:
"Tuotantoa voidaan ennustaa säämalleihin ja teoreettisiin yhtälöihin perustuvan lähestymistavan sijaan koneoppimisen kautta ja siten löytää vallitsevan säätilan ja voimaloiden tuotannon väliltä yhteyksiä, joita teoreettiset yhtälöt eivät paljasta."
Optimointiin uutta otetta
Tuotantoennusteen mukaan voidaan optimoida kiinteistön energiankulutusta siirtämällä esimerkiksi lämminvesivaraajan kuorma hetkille, jolloin tuotanto ylittää kulutuksen. Huomon mukaan tämä toiminnallisuus on jo monissa inverttereissä sisäänrakennettuna, mutta GEF Visionin avulla voidaan siihen tuoda lisää älyä.
"Esimerkiksi jos ennuste näyttää, että päivän aikana tuotantoa tulee vain 60 % lämmitykseen vaaditusta kuormasta, voidaan loput 40 % kuormasta sijoittaa vuorokauden edullisimmille tunneille", hän kuvailee.
Lisäksi sama kulutuksenohjausjärjestelmä jatkaa toimintaansa myös talvella, jolloin yksinkertaisesti etsitään edullisimmat tunnit ja ohjataan kulutus niille. Samaa toimintoa voidaan myös hyödyntää ohjaamaan maa- tai ilmalämpöpumppua viilentämään kiinteistöä ylituotannon aikana, jolloin voidaan tulla sopivan viileään kotiin murehtimatta sähkölaskun suuruudesta.
Akut avainasemassa
Huomon mukaan on selvää, ettei kaikkea kulutusta voida ohjata aurinkovoimalan tuotantoon sopivaksi. Suuri osa tuotannosta tulee aikoihin, jolloin asukkaat eivät ole kotona ja täten myöskään normaalia, ihmisestä aiheutuvaa kulutusta ei ole, hän huomauttaa.
"Tähän ratkaisuna on kiinteistöjen omat akkuvarastot, joihin ylituotantoa voidaan varastoida illan ja aamun kulutusta varten." Akkuratkaisujen hinnat ovat tulleet viime vuosina harppauksittain alaspäin ja sähköautojen yleistyessä trendin uskotaan jatkuvan. Huomo povaa, että sähköautojen myötä markkinoille tulee myös täysin uusi akkuryhmä: käytetyt sähköautojen akut.
"Sähköautojen akut saavuttavat elinikänsä loppuhetket kapasiteetin ollessa noin 80 % alkuperäisestä, jolloin kapasiteetti riittää kiinteistöakustokäyttöön vielä mainiosti."
Itse asiassa GEF Vision -tuoteperheeseen kehitettävällä ratkaisulla akuissa voidaan hyödyntää mitä tahansa akkuteknologiaa. Akkuna voidaan hyödyntää myös sähköauton akkua, jolloin auton akkua ladataan ylituotannolla ja puretaan joko ajamalla tai invertterin kautta takaisin kiinteistön käyttöön tai sähköverkkoon.
Huomon mukaan GEF Visionin "virtuaaliseen voimalaitokseen" kuului vuonna 2017 jo yli 300 pienvoimalaitosta ja tavoitteena on puhkaista tuhannen voimalan raja kevääseen 2018 mennessä. "Tällainen hajautettu ja digitaalinen malli on vahvasti tulevaisuutta."
Aurinko paistaa kuntaankin
Lisäksi GreenEnergy Finland nappasi ison sulan hattuunsa yrityksen voittaessa KL-Kuntahankintojen kilpailutuksen 82 aurinkovoimalasta marraskuussa 2016. Puitesopimuskausi kattaa neljä vuotta, joten yhteistilaukseen liittyvien voimaloiden määrä lisääntynee vuosien saatossa.
"Kunnat voivat liittyä KL-Kuntahankintojen sopimukseen mukaan helposti ja vaivattomasti ottamalla yhteyttä kuntahankintoihin tai meihin ja saavuttaa kilpailutetun hintaedun ja välttyä raskaalta kilpailuprosessilta", toteaa Huomo. Voimaloita asennetaan kuntien omistamien kiinteistöjen kuten koulujen, päiväkotien, palvelukeskusten ja kaupungintalojen katoille. Toimitusten suhteen ollaan jo hyvässä vauhdissa: Helsingissä paneelit löytyvät jo esimerkiksi Finlandia-talon katolta ja Tampereella paneelit on saatu Tampere-taloon.
Kuntien ei välttämättä tarvitse tehdä kertainvestointia aurinkovoimalaan, vaan ne voivat rahoittaa hankinnan kuukausiveloituksella. Laitteet ja niiden toiminta ovat kuukausiveloitusmallissa laitetoimittajan vastuulla 12 vuoden takaisinmaksuajan ajan. Kuukausiveloitus tekee sijoituksesta kunnan kannalta riskittömän myös siinä tapauksessa, että laitetoimittaja jostain syystä ajautuisi taloudellisiin vaikeuksiin.
Huomo huomauttaa, että kuukausiveloitusmallissa voimala on lisäksi laskennallisesti kutakuinkin kustannusneutraali 12 vuoden ajan, sillä kuukausiveloituksen kustannukset tulevat takaisin säästönä sähkölaskussa. 12 vuoden takaisinmaksuajan jälkeen voimala tuottaa lähes ilmaista sähköä elinkaarensa loppuun asti.
"Tämä kuntien ja kuntatoimijoiden yhteistilaus on meille iso juttu ja kertoo siitä, että myös kuntapuolella on innovatiivista ajattelua ja halua etsiä uusia ratkaisuja." Lisäksi Tekes on myöntänyt GreenEnergy Finlandille monivuotisen rahoituksen kehitystyötä varten.
Kokemusasiantuntija konsultoimassa
Huomo itse tajusi, miten iso juttu "älyaurinko" voi olla, kun GreenEnergy Finland osallistui Euroopan suurimpaan yrityskilpailuun, nyt kymmenettä kertaa järjestettyyn European Business Awards (EBA) -kilpailuun.
Mittelön ensivaiheessa GreenEnergy Finland valittiin Suomen edustajaksi kilpailuun alle 25 miljoonan euron liikevaihdon kategoriassa. Kilpailun toisessa vaiheessa yritys valittiin finalistien joukkoon, sekä asiantuntijaraadin tunnustuksella, että Suomen yleisöäänestyksen voittajana.
GreenEnergy Finlandin puhemiehenä kisassa ei kuitenkaan ollut se perinteinen valinta - hivenen kuivakka diplomi-insinööri - vaan autoistaan ja uimashortseistaan tunnetumpi David Hasselhoff. Hasselhoff otti yleisönsä GEF:in YouTubessakin julkaistulla promovideolla ja väänsi "aurinkoenergian vallankumouksen" rautalangasta ihan jokaiselle. Selväksi tuli, että Baywatch-sarjan tähti on myös todellinen kokemusasiantuntija, sen verran paljon amerikkalainen kestojulkkis on aikaansa auringossa viettänyt.
Hoffi haaviin?
Huomo paljastaa, että Hasselhoffin houkutteleminen projektiin mukaan lähti liikkeelle ihan päähänpistosta: mikä olisi makeampaa kuin saada lapsuuden sankari omalle promopätkälle? Ja niin kuin välillä käy hullujen ideoiden kanssa, tämä älynväläys myös ylitti maaliviivan - ja huomioarvo ympäri maailmaa oli taattu.
Hauskin hetki koitti EBA-kilpailun keskivaiheilla, kun sadoittain kisaajia oli koolla Norjassa ja isossa juhlasalissa alettiin kysellä, että missäs täällä muuten on GreenEnergy Finlandin edustaja? Kun Huomo sai kättä ilmaan ja ääntä kuuluville, järjestävällä taholla oli hänelle kysymys.
"Ne halusivat tietää, että miten hitossa me oltiin saatu David Hasselhoff meidän videolle", Huomo naurahtaa.
Lisää potkua kansainvälistymiseen
Erottautuminen kisassa, johon osallistui 33 000 yritystä ympäri Euroopan, vaatii tietenkin muutakin kuin soiton Hollywoodiin. Viime kädessä kysymys on siitä, että Suomi toimii edelläkävijänä teknologian ja innovaatioiden kehityksessä sekä käyttöönotossa energiapuolella - ja suomalaisten asenne ja osaaminen tunnustetaan, Huomo uskoo.
"Meidän yritykselle kisaan osallistuminen toi valtavan paljon uusia mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja esimerkiksi rahoitusneuvottelut ovat tulleet kansainvälisemmiksi tämän myötä."
Tähän kuvioon kuuluu myös vienti. GreenEnergy Finland alkoi viedä aurinkoenergiaratkaisuja Venäjälle vuonna 2014 ja uusina maina mukaan ovat tulleet Egypti, Meksiko ja Arabiemiraatit.
"Strategiamme painottuu yhä vahvemmin kansainvälistymiselle ja uusien vientimarkkinoiden avaamiselle", Huomo toteaa.
Sombreron mitan edellä
Esimerkiksi Meksiko on yritykselle otollista sarkaa, sillä maan markkinat soveltuvat aurinkosähkötuotannolle erinomaisesti. GEF ei myöskään tyydy Meksikossa pelkän tuotetoimittajan rooliin, vaan tavoittelee kokonaisvaltaisen järjestelmätoimittajan asemaa kaikilla pilvipohjaisilla herkuilla.
"Egyptissä toteuttamamme projekti taas on auttanut meitä saamaan jalansijaa Lähi-Idän markkinoilta", lisää Huomo.
Ja sitten on vielä yksi "erittäin spesiaali" vientitapaus. Aurinkoherätyksen kokenut Hasselhoff haluaisi nimittäin GEF:n älyjärjestelmän omaan taloonsa Kaliforniassa.
"Se case on vielä auki, mutta kiinnostus on molemminpuolista", Huomo virnistää.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: GreenEnergy Finland