mainos_1046

Energiainfra ja uudet energiateknologiat
Energialähteet ja polttoaineet
Suunnittelu- ja konsulttipalvelut
Tuulivoima
Ympäristöteknologia

Raahen satamainvestoinneilla edistetään energiahankkeita

artikkelikuva: Raahen satamainvestoinneilla edistetään energiahankkeita

Raahen Satama Oy on Raahen kaupungin tytäryhtiö, joka hallinnoi Lapaluodon satamanosaa. Satamassa käy vuosittain keskimäärin noin 600 laivaa ja sen ympärivuotinen liikenne on jatkunut jo yli 40 vuotta. Raahen satamalla on vahva asema niin yleis- kuin projektikuljetuksissa. Kasvavat liikennemäärät ja entistä kookkaampien tuulivoimalaosien käsittely asettavat uusia haasteita satamainfralle.

Liikenne ja varastointi sujuvammiksi

”Kesällä 2021 Raahen sataman kautta kuljetettiin 136 tuulivoimalaa ja ne toimitettiin yhdeksälle eri maatuulipuistolle. Tähän tarvittiin noin 1 800 erikoiskuljetusta”, Raahen Satama Oy:n toimitusjohtaja Pauli Sarpola mainitsee.

”Osia puretaan laivasta suurilla satamanostureilla ja nostellaan kuljetusalustojen päältä satamakentälle konttikurottajilla. Operaattorin oman kaluston käyttö laivan purun yhteydessä nopeuttaa toimintaa”, Sarpola sanoo. Tuulivoimakuljetukset ovat erikoisprojekteja, joissa tarvitaan erikoisosaamista ja erikoiskalustoa.

Sarpolan mukaan tuulivoimakuljetuksia Raahen satamasta on viime vuosina helpotettu muun muassa lisäämällä varastokenttäkapasiteettia ja muilla tarpeellisilla infrastruktuuri-investoinneilla. Kesään 2022 mennessä Raahen satamassa on yhteensä jo 32 hehtaaria kantavia varastokenttiä, jotka soveltuvat tuulivoimalaitosten osien varastointiin. Suunnitteilla on vielä noin 20 hehtaaria lisää varastoalueita, jotka tulevat käyttöön muutaman vuoden kuluessa.

”Uudet tuulivoimalat ovat rakenteiltaan isokokoisia, joten olemme parantaneet myös satamasta johtavia ulosmenoreittejä esimerkiksi leventämällä risteyksiä ja siirtämällä katuvaloja. Samalla muunkin liikenteen sujuvuus on parantunut”, hän toteaa.

”Raahen satama on mukana myös merelle rakennettavan offshore-tuulipuiston rakentamiseen liittyvässä logistiikassa”, kertoo satamajohtaja Pauli Sarpola.

Merituulivoimalat ovat neljä kertaa maatuulivoimaloita tehokkaampia eli noin 15 – 20 MW:n tehoisia. Laitureiden ja varastokenttien on kestettävä jopa kymmenkertaisia kuormia aiempiin verrattuna.

”Lähiaikoina Raahen edustan merialueelle on nousemassa yhteensä peräti 410 tuulivoimalaa. Ensimmäisten rakentaminen alkaa 2020-luvun lopulla, ja laitokset tulevat käyttöön ennen vuotta 2040.”

Alkuvaiheessa lisää tuulivoimaa valmistuu Hailuodon länsipuolelle, Kokkolan edustalle sekä Raahen ja Pyhäjoen kunnanrajan tuntumaan.

kuva

Monta rautaa tulessa

Raahen satama-alueelle rakennetaan lähiaikoina myös uusi 200-metrinen laituri, jolle on jo haettu rakennuslupa

”Tuulivoimahankkeiden myötä satamaan tulee lisää erikoisaluksia, joten lisäkapasiteettia tarvitaan. Laitureihin kohdistuu myös entistä suurempia pistekuormia”, Sarpola muistuttaa.

Rakennettaville laitureille tehdään varaukset laivoille toimitettavan maasähkön kaapelointia varten. Lähivuosina satamassa saattaa myös tulla tarvetta uusien laivapolttoaineiden terminaaleille. Kun laivakoot kasvavat, tarvitaan uusi 12-metrinen syväväylä.

Kaikkien sataman lisäinvestointien kokonaiskustannukset ovat noin 75 – 100 miljoonaa euroa. ”Tulevilla infrainvestoinneilla on myös merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Esimerkiksi satamaoperaattorien henkilöstömäärä kaksinkertaistuu viimeistään 2030-luvulla, ja myös välillisiä työpaikkoja syntyy”, muistuttaa Sarpola.

”Pitkän aikavälin tavoitteena on tarjota aluksille päästötön käynti Raahen satamassa. Pyrimme edistämään myös bio- ja uusiutuvan energian jakelua sekä terästeollisuuden logistiikkayhteistyötä. Monia investointiratkaisuja joudutaan tekemään nopealla aikataululla, mutta oikeat ratkaisut varmasti löydetään.”

Lisätietoja: www.raahensatama.fi

Teksti: Ari Mononen
Kuvat: Hooli Stevedoring Oy

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa Enertec

Enertec uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
Enertec 2/2024

enertec
mainos_1057

UUTISVIRTA




Seuraa Enertec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »