Energian tuotanto, jakelu ja varastointi
Hallitus haluaa muuttaa sähköverkkoyhtiöiden sääntelyä – vaarantuuko toimintavarmuuden parantaminen?
Valtioneuvosto antoi tammikuun lopulla eduskunnalle esityksen sähkömarkkinalain ja sähköja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain muuttamisesta. Lakimuutos toisi Energiavirastolle uusia työkaluja sähkön jakeluverkkotoiminnan hinnoittelun valvontaan. Energiateollisuus ry vastustaa lakiesitystä ja toteaa sen olevan ristiriidassa hallitusohjelmankin kanssa.
MISTÄ SITTEN oikein on kysymys? Hallituksen esitys pyrkii
tasaamaan sähkönjakelun hintojen nousua ja leikkaamaan
verkkoyhtiöiden sallittua tuottoa. Lakimuutoksen myötä
Energiavirasto
pystyisi tekemään valvontamenetelmiin muutoksia,
jotka tulisivat voimaan jo nykyisen valvontajakson (2019–2023) aikana.
Esityksen mukaan verkonhaltijan olisi suunniteltava, rakennettava
ja ylläpidettävä sähköverkkoa siten, että yhtiö tuottaisi
palvelunsa kustannustehokkaalla tavalla. Energiavirasto voisi
määrätä yhtiön muuttamaan suunnitelmaansa, jos sen toimenpiteet
eivät ole kustannustehokkaita.
Sähkönjakelun toimitusvarmuusvaatimusten täytäntöönpanoaikaa
jatkettaisiin kahdeksalla vuodella vuoden 2036
loppuun saakka pääasiassa haja-asutusalueella toimiville jakeluverkonhaltijoille,
jotka joutuvat 2020-luvulla tekemään isoja
verkkorakenteen muutoksia verkoissaan. Hallitus uskoo muutoksen
hillitsevän tehokkaasti hintojen myöhempiä korotustarpeita
75 % verkkoyhtiöistä ja 1,8 miljoonalla asiakkaalla.
Vastineeksi palvelutason viivästymisestä verkkojen asiakkaille
maksettaisiin paremmat korvaukset pitkistä sähkökatkoista.
Kääntyvätkö siirtomaksut laskuun?
Elinkeinoministeri Mika Lintilä toteaa, että sähkön siirron hinnoittelu
on pitkään ja perustellusti herättänyt kiihkeää keskustelua.
Lakimuutos hillitsee siirtomaksujen nousua ja kääntää ne
laskuun, uskoo Lintilä.
Lakimuutos leikkaa jakeluverkkoyhtiöiden suurinta sallittua
tuottoa ja pienentää kertakorotusten suuruutta. Jakeluverkkojen
kohtuullinen tuottoaste sitoutuneelle pääomalle laskee ensi
vuonna 4 prosenttiin viime vuoden 5,73 prosentista.
Muutosten jälkeen jakeluverkot voivat kerätä asiakkailtaan
jo ensi vuonna 350 miljoonaa euroa vähemmän kuin
vuonna 2020. Sallittu tuottotaso laskee lakimuutoksen myötä
40 prosenttia kaikkien aikojen alimmalle tasolle, Lintilä
toteaa.
Samalla siirtomaksujen vuotuinen korotuskatto lähes puolitetaan
15 prosentista 8 prosenttiin. Asiakkaiden kannalta
tämä rajoittaa hintojen kertakorotuksia, Lintilä uskoo.
Energiavirasto valmiina toimimaan
Energiaviraston ylijohtaja Simo Nurmi toteaa viraston jatkavan
sääntelymuutosten edellyttämien valvontamenetelmien
muutostarpeiden arviointia hallituksen esityksen pohjalta, ja
aloittaa muutosten toimeenpanon valmistelun heti lain voimaantulon
jälkeen.
Muutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2022
alusta. Suuntaa tuleville menetelmämuutoksille voi arvioida
viime marraskuisen selvityksemme perusteella, ja keskeisiltä
osin ne tulevat koskemaan tuottopohjan ja tuottoasteen määrittämistä,
Nurmi summaa.
Energiavirasto julkaisi selvityksen sähkön jakeluverkkotoiminnan
hinnoittelun ja toimitusvarmuuden valvonnasta marraskuussa
2020. Selvitys laadittiin työ- ja elinkeinoministeriön
pyynnöstä sähkömarkkinalain muuttamista koskevan lainvalmisteluhankkeen
taustaksi. Selvityksessä virasto arvioi, että
sääntelyn ja valvontamenetelmien tärkeimmät kehittämiskohdat
ovat tuottopohjassa käytettyjen yksikköhintojen päivittäminen,
kohtuullisen tuottoasteen (WACC-%) tason määrittäminen
ja toimitusvarmuuskannustimen tarve.
Tuottopohjassa käytettyjen yksikköhintojen päivittämisen
tarkoituksena on ottaa huomioon vuodesta 2016 lähtien tapahtunut olennainen investointikustannusten lasku sekä mahdollistaa
investointien kustannustehokkuuden arviointi.
Kohtuullisen tuottoasteen (WACC-%) tason määrittämisen
tarkoituksena on ottaa huomioon toimitusvarmuusvaatimusten
toteuttamisen aikataulun pidentyminen, sekä se, että riskittömän
koron pitää riittävän nopeasti heijastaa markkinakorkojen
muuttumista, sekä viraston valvonnasta ja sen tuloksista
viime vuosina saamat kokemukset.
Toimitusvarmuustavoitteiden aikataulun pidentyessä pitää
selvittää sekin, onko toimitusvarmuuskannustimelle jatkossa
enää tarvetta.
Hallitukselta noottia jakeluyhtiöille
Hallitus ilmoittaa tähtäävänsä esityksellään siihen, että jakeluyhtiöt
huomioivat maakaapeloinnin ohella nykyistä kattavammin
kaikki käytössä olevat toimenpiteet verkon uusimiseksi,
kapasiteetin laajentamiseksi ja toimitusvarmuuden tason nostamiseksi.
Energiateollisuus ry:n mukaan lakiesitys heittää kapuloita
rattaisiin jättiprojektissa, jossa tarkoituksena on parantaa satojentuhansien
asiakkaiden sähkön toimitusvarmuutta. Energiateollisuudesta
muistutetaan, että Suomen 77 sähköverkkoyhtiötä
ovat parantaneet sähkönjakelun luotettavuutta eduskunnan
vuonna 2013 asettamien velvoitteiden mukaisesti. Sähköverkkoon
on investoitu vuosittain lähes miljardi euroa,
toteaa Energiateollisuus ry:n energiaverkoista vastaava johtaja
Kenneth Hänninen.
Kokonaisuudessaan sähköverkkoihin investoidaan lähes
10 miljardia euroa. Työ on kuitenkin vielä kesken ja nyt hallituksen
esitys uhkaa lopettaa verkkoinvestoinnit. Tämä on räikeässä
ristiriidassa talouden elvytyksen kanssa, Hänninen
jyrähtää. Jo tehtyjen sähköverkkoinvestointien seurauksena
sähkökatkojen määrä on laskenut noin puoleen ja keskimääräinen
keskeytysaika alle kolmannekseen.
Pyhät puheet, kehnot keinot?
Energiateollisuus on huolissaan siitä, että samalla kun hallitus
on luvannut ottaa päätöksenteossaan huomioon elintärkeän
infrastruktuurin toimivuuden ja asettanut kunnianhimoiset
ilmasto- ja työllisyystavoitteet, se onkin siirtämässä näille
tavoitteille välttämättömän sähköverkon uudistamisen ja vahvistamisen
15 vuoden päähän.
Hännisen mukaan investoinnit ovat tähän asti keskittyneet
taajamiin ja niiden avulla on parannettu kustannustehokkaasti
satojen tuhansien asiakkaiden sähkönjakelua.
Seuraavaksi siirrytään haja-asutusalueelle, jossa toimitusvarmuuden
merkitys on viime aikoina kasvanut. Valitettavasti
hallituksen esitys hidastaa toimitusvarmuuden parantumista,
harmittelee Hänninen.
Mikä sitten erityisesti hiertää kivenä Energiateollisuuden
kengässä? – Hänninen toteaa, että kun vuotuista hinnankorotuskattoa
esitetään kiristettäväksi ehdotetusta 12,5:sta 8 %:iin,
tämä kiristys vaarantaa verkkoyhtiön oikeuden kerätä sähkönsiirrosta
perittävissä verkkopalvelumaksuissa Energiaviraston
yhtiölle määrittämän kohtuullisen tuoton. Hänninen huomauttaa,
että hallituksenkaan esitys ei saa heikentää omaisuudensuojaa,
jonka turvaa jo perustuslaki.
Tasoitusjakson pidentäminen on välttämätöntä, mikäli
korotuskatto ei mahdollista viranomaisen sallimaa hinnoittelua,
Hänninen sanoo.
Kun poliittinen riski toteutuu 100%
Hallitus esittää merkittävää laskua sekä tuottopohjaan että
tuottotasoon. Näiden määrittäminen kuuluu yksiselitteisesti
Energiaviraston toimivaltaan.
Valitettavasti hallituksen esityksen seurauksena poliittinen
riski toteutuu täysimääräisesti. Suomi tarvitsee investointeja
ja investoijat tarvitsevat vakaan toimintaympäristön, toteaa
Hänninen ja kysyy, että mihin yritykset voivat enää luottaa,
mikäli lakiesitys menee läpi.
Energiateollisuus katsoo, että ilmastonmuutoksen vastainen
taistelu edellyttää vahvaa ja luotettavaa sähköverkkoa – eikä
tätä työtä pidä vaarantaa ainakaan lainsäätäjän toimesta.
Sähkönkäyttö tulee lisääntymään entisestään lähivuosina, kun
sähkö korvaa fossiilisia polttoaineita liikenteessä ja lämmityksessä.
Samaan aikaan sähköntuotantoa liitetään yhä enemmän
jakeluverkkoon. Tämä taas ei ole mahdollista ilman, että
vanhenevaa sähköverkkoa uudistetaan, Hänninen huomauttaa.
Työllisyysvaikutukset ovat mittavat ja työtä on tarjolla
kaikkialle Suomeen. Investointien tuoma hyöty jää kokonaisuudessaan
Suomeen, Hänninen sanoo.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Pexels